Mitä värisi etiketti kertoo?

Vaikka taiteen tekeminen olisi puhtaasti harrastus, jota toteuttaa ainoastaan omaksi ilokseen, voi pakkausmerkintöjen ymmärtämisestä olla iso apu. Erityisen tärkeäksi niiden sisältämä tietomäärä nousee, kun töiden halutaan kestävän aikaa ja niitä myydään eteenpäin.

Markkinoilla on paljon erilaatuisia värejä, joista mieleisensä löytäminen voi olla haastavaa. Värien pakkausmerkinnät kertovat paljon, mutta kaikki eivät tuota tietoa osaa hyödyntää. Merkinnät auttavat meitä ymmärtämään, miksi toiset värit ”käyttäytyvät” eri tavalla kuin toiset.

Tässä kirjoituksessa käymme läpi taitelijalaatuisten värien pakkausmerkintöjä. Koska merkinnät tehtaiden välillä vaihtelevat, käymme tässä kirjoituksessa läpi merkintöjä käyttäen esimerkkinä hollantilaisen Royal Talens tehtaan valmistamaan Amsterdam akryyliväriä sävyssä 223 Naples Yellow Deep.

Mikäli vastaavia merkintöjä ei käytössäsi olevista väreistä löydy, on kyseinen väri tarkoitettu vain askarteluun, harrastelijoiden käyttöön ja luonnoksiin. Kannattaakin muistaa, että työsi on aina sen ”heikoimman lenkin” vahvuinen. Avaamme tätä ajatusta tarkemmin kohdassa “Valonkesto ja vastuullisuus”.

Omista väreistäänkin voi oppia uutta, kun lähtee tutkimaan niiden kyljistä löytyviä merkintöjä. Tunnetko sinä jo kaikki väriesi sisältämät pakkausmerkinnät?

Värien nimet ja värinumerot

Värien nimet ja niiden värinumerot ovat aina valmistajan antamat. Ne vaihtelevat eri tuotemerkkien välillä, mutta useimmiten saman valmistajan värinumerot ja värien nimet kulkevat sarjasta toiseen.

Värien nimissä saattaa myös esiintyä kirjainlyhenteitä. Yleisimmät ovat L = Light, M = Medium sekä D = Deep.

Värien nimeämisessä on myös eroja markkina-alueiden mukaan. Yhdysvalloissa tietyt nimet toistuvat sarjasta toiseen, kun vastaavia ei taas Euroopan alueella valmistetuista väristä löydy ja toisin päin. Tähän ongelmaan voi löytyä apua pigmenttiluettelosta.

Pigmentit

Siinä missä värien nimet sekä niiden värinumerot vaihtelevat valmistajan mukaan, ovat värien pigmenttimerkinnät useimmiten yhtenäiset. Pigmenttien luokitteluun käytetään Colour Index (C.I.) -järjestelmää, jonka mukaan pigmentit saavat nimen ja numeron. Melkein kaikki värit, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta, ovat mukana tässä järjestelmässä.

Jos pakkauksessa ei ole C.I.-merkintää, voi väri olla valmistettu myös muista väriaineista kuin pigmenteistä. Tällaiset värit eivät kestä aikaa samalla tapaa kuin pigmenteistä valmistetut.

Lyhenteiden merkitys on seuraava:

PW = pigment white
PY = pigment yellow
PO = pigment orange
PR = pigment red
PB = pigment blue
PV = pigment violet
PG= pigment green
PBr = pigment brown
PBk = pigment black

Kirjainlyhenteen lisäksi jokaisella pigmentillä on myös numero, joka kertoo tarkalleen, mikä pigmentti on kyseessä. Harva meistä muistaa ulkoa moniakaan pigmenttejä, mutta jo yhden mieleen painamisesta voi olla jatkossa iso apu; pigmentti PW6 on Titanium White. Peittävä valkoinen pigmentti vaikuttaa sekä väristä tehtäviin sekoituksiin, että sen läpikuultavuuteen. Mitä enemmän värissä on peittävää valkoista pigmenttiä, sitä haastavampi värin vaaleusastetta on muuttaa.

Värin sisältämät pigmentit luetellaan käytetyn määrän mukaan alenevassa järjestyksessä, aivan samalla tapaa kuin vaikkapa elintarvikkeiden ainesosaluettelossa. Ensimmäisenä listattua eniten, toisena toiseksi eniten jne.

Tieto värin sisältämistä pigmenteistä ei ainoastaan auta sinua sekoittamaan värejä, vaan se voi olla tärkeä tieto sillä hetkellä kun väri loppuu kesken työn, eikä samaa väriä ole saatavilla. Tällöin kannattaa katsoa, mitä pigmenttejä käyttämäsi väri sisälsi ja lähteä etsimään vastinetta tämän tiedon avulla saman sarjan muista väreistä tai toisen valmistajan värivalikoimasta.

Valonkesto ja vastuullisuus

Valonkestolla tarkoitetaan värien reagoimista auringonvaloon. Taiteilijalaatuiset, pigmenttipohjaiset, akryylivärit kestävät myös valolle altistusta haalistumatta pidempään kuin harrastelijalaatuiset värit.

Valonkestoa mitataan ASTM Standardein (esim. D4303) ja testaukset suoritetaan aina tehtaan ulkopuolisissa laboratorioissa tai ulkopuolisen virallisen valvojan alaisuudessa. Eri valmistajat ilmoittavat valonkestosta eri tavoin. Royal Talens käyttää kaikissa väreissään alla olevaa luokitusta:

+++ = vähintään 100 vuotta museo-olosuhteissa
++ = 25-100 vuotta museo-olosuhteissa
+ = 10-25 vuotta museo-olosuhteissa
° = 0-10 vuotta museo-olosuhteissa

Muita käytössä olevia valonkestoluokituksia ovat mm. *** ja I, joiden luokitus:

*** / I = erinomainen (excellent)
** / II = oikein hyvä (very good)
* / III = kehno / ei pysyvä (fair/non-permanent)

Huomaa, että myös taitelijalaatuisten värien joukossa on valonkestoltaan luokkaa ° / * / III olevia värejä. Näitä harvemmin löytyy niin sanotuista perusvärisarjoista, vaan ovat useimmiten erikoisvärejä, kuten fluoresoivia. Fluoresoivat värit heijastavat valoa poikkeuksellisen hyvin, ja ovat siksi kirkkaampia kuin perinteiset värit. Fluoresoivien värien hehku kuitenkin hiipuu ajan myötä.

Mikäli väri kuuluu valonkestoluokitukseltaan kyseisen sarjan alimpaan luokitukseen, ei väriä tule käyttää töissä, joiden toivotaan säilyvän pitkään. Sama koskee myös värejä, joista ei valonkestomerkintöjä löydy lainkaan, kuten yllä olevat muuten laadukkaat, mutta askartelukäyttöön tarkoitetut akryylivärit. Vastuullisuus astuu kuvaan, kun töitä tehdään myytäväksi. Ei ole väärin käyttää teoksissa vaikkapa fluoresoivia värejä, jos asian kertoo avoimesti myös asiakkaalleen. Mutta jos tätä ei tuo ilmi, voi edessä olla kiusallinen tilanne, kun jo muutaman vuoden päästä maalauksen ilme on muuttunut värien haalistuttua.

Useimmiten kuulee ja näkee, että askartelulaatuisia värejä käytetään niiden edullisen hinnan vuoksi etenkin ”vain taustoihin”, mutta kuinka paljon koko maalauksen ilme muuttuukaan, jos sen koko pohjaväri muuttuu? Yksikään valmistaja ei voi taata värien valonkestoa, jos taiteilijalaatuisten värien joukkoon on lisätty muita värejä. Vastuu työstä on aina tekijällä.

Peittävyys

Peittävyys lienee pakkausmerkinnöistä helpoin, ja monelle meistä käytön kannalta se tärkein. Värin peittoaste vaikuttaa siihen, miten se käyttäytyy suhteessa muihin väreihin. Moni on kohdannut tilanteen, jossa tummalle pohjalle olisi pitänyt saada lisättyä keltainen yksityiskohta, mutta tämä ei onnistu, sillä käytännössä kaikki keltaiset värit ovat puolipeittäviä tai läpikuultavia. Peittäviin keltaisiin väreihin on useimmiten lisätty valmiiksi mukaan aiemmin mainitsemaamme peittovalkoista (PW6).

Kaksi ääripäätä on helppo erottaa; jos kaipaat täysin peittävää väriä, etsi pakkauksen kyljestä mustia neliöitä. Jos taas haluat luoda kuultavia, vesivärimäisiä pintoja, tarvitset läpikuultavan värin. Puolipeittävät ja puolikuultavat väri nimensä mukaisesti ovat jotain näiden kahden väliltä.

Värin peittoaste on tärkeää huomioida myös silloin, kun mukaan otetaan erilaisia lisäaineita. Esimerkiksi mikäli tarkoituksesi on luoda kaunis efektipinta käyttäen Pearl mediumia, mutta sekoitat sen joukkoon läpikuultavan akryylivärin sijaan peittävän värin, katoaa mediumin kauniit lasihelmet värin alle. Tai jos tarkoituksesi olisi saada Pumice mediumien sisältämän hohkakivirouheen harmaa peittymään, tarvitset tähän puolestaan peittävän värin.

Värien valinta

Mikäli yllä olevat asiat olivat sinulle aiemmin vieraita, kannattaa niitä lähteä pureskelemaan pala kerrallaan. Aloita vaikka tutkimalla sinulta jo löytyviä värejä, löydätkö niistä vastaavia merkintöjä? Jo muutamia värejä tarkastelemalla yllä olevat asiat ovat huomattavasti helpompia ymmärtää. Äkkiä huomaat, että kaikkien pastellisävyjen kyljestä löytyy kuin löytyykin mystisesti merkintä PW6 ja samalla ymmärrät, miksei tummalta näyttänyt ihana sinivihreä väri peittänytkään ruskeaa pohjaväriä, vaan vielä useamman kerroksenkin jälkeen pysyi kuultavana.

Jos haluat jatkossa miettiä näitä asioita jo ennen uusien värien tilaamista, voit halutessasi ladata valmistajien värikartat tuotekorttiemme alareunasta, “Ladattavat tiedostot” -kohdasta:

Näistä värikartoista löydät lisätietoa juuri läpikäydyistä asioista samalla tapaa kuin yllä olevassa esimerkkikuvassamme. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan aina tarjoamaan ladattavaksi valmistajan värikartan viimeisimmän, ajantasaisen version. Niitä tarkasteltaessa kannattaa kuitenkin muistaa, että sarjasta riippuen valmistajan värikartoista voi löytyä myös värejä, jotka eivät kuulu valikoimaamme.